Ana Popovic
První večer letošního BLUES ALIVE vyvrcholí koncertem dámy, kterou sice naši bluesoví fanoušci už znají ze čtyř koncertů, svoji aktuální formu zde ale řadu let nepředvedla. A že má tato dvaačtyřicetiletá fenomenální kytaristka a zpěvačka původem ze srbského Bělehradu, řadu let už ale žijící v americkém Memphisu, rozhodně co předvádět.
Kariéru zahájila Ana Popovic v polovině 90. let v srbské rhythmandbluesové kapele Hush, která se rychle stala evropskou senzací. Neměla však dlouhého trvání – po třech letech se kytaristka přestěhovala do Holandska, aby zde vystudovala jazzovou kytaru. Jejím prvním vstupem do velkého bluesového světa bylo přizvání na album hendrixovských coververzí Blue Haze, na němž stála v jedné řadě s takovými hudebními celebritami, jako jsou Taj Mahal, Buddy Miles nebo Eric Burdon.
V roce 2001 sólově debutovala albem Hush! na patrně nejvýznamnějším evropském labelu Ruf Records, které ovšem natočila v Memphisu v americké produkci slovutného Jima Gainese a hostoval na něm v žánru tehdy už velmi slavný slavný Bernard Allison. Přes natáčení dalších alb opět ve Spojených státech si v pravlasti blues vybudovala Ana Popovic pevnou půdu pod nohama, dostávala stále víc příležitostí na největších tamních festivalech a spolupracovala se stále významnějšími (a tedy nejlepšími) hudebníky. O její pozici ostatně svědčí i to, že už v roce 2003 byla nominována jako vůbec první hudebnice z Evropy (hudebníky v to počítaje) na Cenu W. C. Handyho, tedy dnešní Blues Music Award, nejvyšší oborové ocenění.
V roce 2016 se kytaristka se rozhodla prezentovat hned tři styly, v nichž se cítí být doma, a to ve formátu trojalba. Pod příznačným názvem Trilogy natočila jeden disk funk-soulový, druhý bluesový a třetí s dotyky jazzu – a vše v maximální kvalitě a s převažujícím autorským materiálem. Album produkovaly osobnosti kalibru Tima Hambridge (letitý spolupracovník Buddyho Guye) nebo Delfaya Marsalise (ze slavné muzikantské rodiny Marsalisů) a instrumentálními party přispěly hvězdy, jakými jsou Joe Bonamassa (kytara), Robert Randolph (lap steel kytara) nebo Ivan Neville (klávesy).
Zatím poslední položkou kvalitativně vzácně vyrovnané diskografie Any Popovic je letos v létě vydaný titul Like It On Top. Stylově velmi různorodou desku neprodukoval nikdo menší než Keb’ Mo’, a sám si na ní také vedle dalších hostí jako je Kenny Wayne Shepherd nebo Robben Ford zahrál. V osobnosti Any Popovic přijede na BLUES ALIVE muzikantka, která měla do světové první bluesové ligy jasně namířeno už v raném mládí – a díky tvrdé práci se v ní opravdu dokázala prosadit. Měla to o to těžší, že pochází ze zdánlivě „nebluesové“ země. Ale jak vidno, nic není nemožné.