North Mississippi Blues Project feat. RL Boyce, Kenny Brown and Robert Kimbrough
Vloni jste si v programovém bulletinu BLUES ALIVE mohli přečíst reportáž brněnského hudebníka Jana Švihálka (Hoochie Coochie Band, Band of Heysek) z jeho cesty po jihu Spojených států, kam se vydal hledat autentické představitele bluesové tradice. Právě díky jím navázaným kontaktům bylo možné zrealizovat tento koncertní blok, který je zcela unikátní nejen v rámci našeho festivalu, ale evropského bluesového dění vůbec. Oblast, ze které hudebníci, kteří v Šumperku zahrají, zabírá vlastně jen pár čtverečních kilometrů, na kterých je necelých deset vesnic a městeček.
A jedná se patrně o poslední oblast na planetě, kde bluesová muzika žije skutečně ve folklorním duchu, včetně předávání „štafety“ z generace na generaci – je vlastně jakýmsi „bluesovým Horňáckem“. Pamětníci dávné historie BLUES ALIVE si snad vzpomenou na čtvrtý ročník festivalu v roce 1999, kdy zde vystoupili kytaristé T-Model Ford a Paul „Wine“ Jones, představitelé staré generace muzikantů z této oblasti, která tehdy slavila úspěch hlavně díky produkci hudebního vydavatelství Fat Possum, jež dokázalo s touto nekompromisní hudbou, do níž se zamilovaly i rockové hvězdy od Iggyho Popa přes Roberta Planta až po Nicka Cavea, přijít v pravý čas. Nyní, po téměř dvaceti letech, budeme mít tu čest se třemi zásadními postavami současné podoby této scény.
RL Boyce začal muzicírovat pod vlivem otce stylu, který dostal název North Mississippi Blues Freda McDowella a byl přímým žákem patrně nejslavnější osobnosti této scény 90. let RL Burnsidea. Slyšet jej můžeme na jednom z alb kapely 20 Miles, která v Šumperku zahrála na zmíněném ročníku 1999, sólově debutoval před deseti lety, opravdový úspěch zaznamenal vloni, v jedenašedesáti letech, se svým druhým albem Roll And Tumble, které produkoval Luther Dickinson z North Mississippi Allstars. Album bylo nominováno v posledním ročníku Grammy v kategorii tradičního blues, a to po boku novinek takových jmen, jako jsou Rolling Stones (kteří cenu nakonec dostali), Eric Bibb, Guy Davis či Elvin Bishop. Zatím poslední desku vydal RL Boyce opět ve stejné produkci letos pod zázvem Ain’t Gonna Play Too Long.
Kenny Brown, jeden z mála bílých hudebníků v oblasti, začal své hudební kroky mimo jiné také po boku RL Burnsidea, který jej nazýval svým „bílým adoptivním synem“. Naživo koncertoval i nahrával s většinou legend zmíněné oblasti, Juniorem Kimbroughem, Asiem Paytonem, CeDellem Davisem či Paulem „Wine“ Jonesem. Nahrál všechny kytarové party k americkému hudebnímu dramatu Black Snake Moan (2006) se Samuelem L. Jacksonem v hlavní roli. Sólově debutoval v roce 1996 albem Goin‘ Back to Mississippi a od té doby stačil vydat další čtyři alba.
Robert Kimbrough jako syn kultovní osobnosti scény North Mississippi Blues Juniora Kimbrougha nasával bluesovou muziku každodenně prakticky od narození, vyrůstal mezi všemi významnými osobnostmi stylu, které se scházely nejen v domě jeho otce, aby si zajamovaly na zápraží, ale také v jeho hudebním klubu. Není divu, že převzal základy otcova hypnotického způsobu hry na elektrickou kytaru, ten ale prohloubil a částečně zmodernizoval. V posledních letech je Robert Kimbrough velmi aktivní. Sólově debutoval v roce 2016 albem Willey Woot a vloni stihl vydat dokonce dva tituly „What I’m Gon’ Do? Where I’m Gon’ Go From Here?“ a My Frog. K tomu připočtěme ještě živou nahrávku Live From The Hut, která byla pořízena v Holly Springs, jež je považováno za hudební centrum celé oblasti Hill Mississippi Blues, a na níž se podílela řada veteránů z muzikantského okruhu jeho otce.