> English Version

Web navštívilo lidí:
489630

interpreti


<a href=Corey Harris /USA/" />

Corey Harris /USA/
Na tom, že je Corey Harris skutečnou celebritou současné bluesové scény, se shodují kritici renomovaných odborných časopisů, pořadatelé nejdůležitějších žánrových festivalů, stavějící jej do hlavních časů, ale i fanoušci bluesové hudby a představitelé souvisejících uměleckých oborů. I když by mohly některé jeho zvláště rané nahrávky svědčit o opaku, Corey Harris není žádný lidový umělec z lůna bavlníkové plantáže – takoví už se dávno nerodí. Je naopak v nejlepším slova smyslu „bluesovým intelektuálem“, což však v jeho případě ani zdaleka neznamená učeneckou zatuchlost a profesorský přístup k věci. Vystudoval antropologii, na několika cestách do Kamerunu se zabýval africkými jazyky, ale i tamní hudbou ve společenském kontextu, a jak se zdá, životním posláním se mu stalo uvádění svých výzkumů do praxe. V posledních letech do svého arzenálu výrazně přibral i nakažlivé karibské rytmy.
Corey Harris se narodil v roce 1969 v Denveru, na kytaru začal hrát ve dvanácti letech jako samouk, inspirován deskami Lightnin´ Hopkinse, které milovala jeho matka. Renomé mu nejprve přineslo pozvání do prestižních klubů v New Orleans, do kterého se přestěhoval, a následně podpis smlouvy s jednou z nejrenomovanějších bluesových vydavatelských firem Alligator. Debut Between Midnight And Day (1995) sklidil značný ohlas – i proto, že se přesně strefil do doby, která po letech opět přála akustickému bluesovému revivalu, představovanému dále osobnostmi, jako jsou Keb´ Mo´, Eric Bibb, Guy Davis či Alvin Youngblood Hart. Další album Fish Ain´t Bitin´ (1997) se neslo v podobném duchu, Harris však zvýšil důraz na vlastní tvorbu a v několika skladbách ke své resofonické kytaře trochu kuriózně přidal neworleanskou dechovou sekci. Zásadním zlomem v jeho kariéře bylo o dva roky později album Greens From The Garden. S kapelou 5x5 (Victor Brown - baskytara, Johnny Gilmore - bicí), s níž se poprvé představil na IX. BLUES ALIVE v roce 2004, začal směřovat k eklekticismu, který je od té doby pro jeho tvorbu příznačný dodnes: již tak široce prezentovaný bluesový idiom je obohacen o prvky karibské a africké hudby. Pro Alligator natočil Corey Harris ještě v roce 2000 poněkud klasičtější, i když opět výborné společné album s neworleanským pianistou Henrym Butlerem Vü-Dü Menz, a s dalším projektem přestoupil k dalšímu význačnému vydavateli Rounder. Na albu Downhome Sophisticate (2002) došel ve své „všežravosti“ ve smyslu komplexního chápání černé hudby zatím nejdále – vedle akustických i plně elektrických bluesovek zde slyšíme i písně ve stylu afrického „pouštního blues“, houpavé karibské rytmy, funkové figury, ba i elektronický experiment.
Práce na Scorseseho dokumentárním filmu Feel Like Going Home, součásti slavné bluesové série, přivedla Coreyho Harrise na myšlenku natočit album, které by výmluvně vykreslilo souvztažnost amerického blues a západoafrické lidové hudby. Za spolupracovníka na projektu Mississippi To Mali si vybral malijského kytaristu Aliho Farku Toureho, hvězdu world music, dobře známou např. ze společného alba s Ryem Cooderem Talking Timbuktu (oceněného Grammy 1995). Společné jamy obou kytaristů s dalšími muzikanty jsou nejen jasným svědectvím o společném kořeni geograficky značně vzdálených žánrů, ale také silným posluchačským zážitkem.
Poslední album pro Rounder neslo název Daily Bread (2005) a vykazovalo jasné znaky Harrisova stále silnějšího příklonu k fenoménu reggae, v němž kytarista spatřuje paralelu k bluesovému výrazu. Tato tendence se potvrdila i na posledních dvou albech, natočených pro další „lahůdkářský“ label Telarc: Zion Crossroads (2007) a blu.black (2009). Na letošní „vzpomínkový“ koncert BLUES ALIVE ovšem nepřijíždí Corey Harris jako nový vyslanec jamajské hudby, nýbrž – a pořadatelé festivalu věří, že to stálé návštěvníky potěší dvojnásob – se sólovým programem, stavícím naopak na jeho vlastních kořenech a blížícím se obsahu jeho prvních dvou, podle některých kruhů dosud nepřekonaných alb.

homepage

 

News

Dramaturg šumperské přehlídky blues Ondřej Bezr nepřipouští, že by se festival letos nekonal

Rozhovor pro Mladou frontu DNES

dalsi fota: 2019_BA_TZ_rozhovor_MFD

a 5 + 2

dalsi fota: 2019_BA_TZ_rozhovor_5+2

27.05.2020

Přípravy na 25. ročník festivalu

dalsi fota: 2020_BA_TZ_pripravy_na_25_rocnik_festivalu_n

12.05.2020

Blues Apertiv se nekoná

Náhradní termín bude oznámen.

10.03.2020

Známe datum Blues Alive pro rok 2021

XXVI. ročník Blues Alive se uskuteční ve dnech 11.-13.11.2021.

31.01.2020

Známe datum Blues Aperitiv pro rok 2021

V roce 2021 se Blues Aperitiv uskuteční dne 20.3.2021.

31.01.2020